don't matter if you're black or white

nae, vad spelar det för någon roll vilken färg man har på huden? Om man har mörkt hår och bruna ögon eller ljust och blåa ögon? Hur Sverige kan ha blivit så främingsfientligt, det förstår jag mig inte på. Dagligen hör jag hur dåliga och jobbiga utlänska människor är, utan att ens personen i fråga någosin har fört ett samtal med henne/honom. Det är bara för att människan som blir utsatt för dessa ord kommer från ett annat land och inte ser ut som vi andra.
Enligt mig är alla människor vackra, oavsett färg eller ursprung.

Varför säga dessa ord? Varför kasta ut sig något om någon annan levande varelse? Vem eller vad ger dig den rätten att trycka ner och sparka på en annan människa?
Om jag står i en grupp och plötisligt går det förbi en kvinna med slöja så kommer såklart en kommentar " fy! Se! dom ska UT härifrån". Om jag då svarar emot så kommer en annan kommentar och det är " men va fan, vill du att dom ska spränga sönder hela Sverige? Ta över landet?" 
Va? Det är de absolut dummaste orden jag någonsin har hört. Visst det finns dom som inte försöker att anpassa sig till svenska lagar, men dom som gör det då? Lägger vi märkte till dom? Nej, för vi fokuserar bara på dom "dåliga".  Inte dom som försöker, och faktiskt lär sig och uppskattar svenska lagar och traditioner.

Varför tar alla för givet att en utlänsk människa är en dålig människa? Dom är levande varelser, precis som vi svenskar. Dom har tankar, en egen vilja, rädslor, känslor, dom har drömmar och dom har åsikter. Precis som vi andra. Precis så!
När Sverigedemokraterna kom in i riksdagen visste jag inte var jag skulle ta vägen. HUR kunde dom komma in?

När jag träffar en människa dömmer jag inte den för utseéndet, ursprunget eller språket. Jag tror på jämnställdhet, jag tror på att varenda person är lika mycket värd som dig eller mig.


orsaken till detta arga(!) inlägg, är för att jag hörde en så dum kommentar i skolan igår, så jag ville bara skriva av mig lite grann...phu.


Kommentarer
Postat av: Lena

Ojdå...det var ord och inga visor...men du har rätt!!!

2010-11-20 @ 22:52:02
Postat av: beccis

skriv detta och ge in som krönikan till Kristina! du har helt fullkomligt rätt!!!

2010-11-21 @ 10:25:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0